miercuri, 28 septembrie 2011

Atâtea lucruri am învăţat de la voi, oameni…

 (400x423, 153Kb)

 
 

Dacă pentru o clipă,
Dumnezeu ar uita că sunt o marionetă din cârpă şi mi-ar dărui o bucăţică de viaţă,
probabil că n-aş spune tot ceea ce gândesc,
însă, în mod categoric, aş gândi tot ceea ce zic.
Aş da  valoare lucrurilor, dar nu pentru ce  valorează, ci pentru ceea ce semnifică.
Aş dormi mai puţin, dar aş visa mai mult, înţelegând că pentru fiecare minut
în care închidem ochii, pierdem şaizeci de secunde de lumină.
Aş merge când ceilaţi se opresc,
m-aş trezi, când ceilalţi dorm,
aş asculta, când ceilalţi vorbesc
şi cât m-aş bucura de o mica îngheţată !
Dacă Dumnezeu mi-ar face cadou o bucăţică de viaţă,
m-aş îmbrăca foarte modest, m-aş întinde la soare,
lăsând la vederea tuturor nu numai corpul, ci si sufletul meu.
Dumnezeul meu, dacă aş avea o bucăţică de viaţă…
N-aş lăsa să treacă nici o zi fără să le spun oamenilor pe care îi iubesc, că îi iubesc.
Aş convinge pe fiecare femeie sau bărbat ,spunându-le că sunt favoriţii mei
şi aş trăi îndrăgostit de dragoste.
Oamenilor le-aş demonstra cât se înşală ,
crezând că nu se mai îndrăgostesc când îmbătrânesc,
neştiind că îmbătrânesc când nu se mai îndrăgostesc!
Unui copil i-aş da aripi, dar l-aş lăsa să înveţe să zboare singur.
Pe bătrâni i-aş învăţa că moartea nu vine cu bătrâneţea, ci cu uitarea.
Atâtea lucruri am învăţat de la voi, oameni…
Am învăţat că toată lumea vrea să trăiască pe vârful muntelui,
însă fără să bage de seamă că adevărata fericire rezidă în felul de a-l escalada.
Am învătat că atunci când un nou născut strânge cu pumnul lui micuţ,
pentru prima oară, degetul părintelui, l-a acaparat pentru totdeauna.
Am învăţat că un om are dreptul să se uite în jos la altul, doar atunci
când ar trebui să-l ajute să se ridice.
Spune întotdeauna ce simţi şi fă ceea ce gândesti.
Daca aş ştii că asta ar fi ultima oară când te voi vedea dormind,
te-aş îmbrăţişa foarte strâns şi l-aş ruga pe Dumnezeu să fiu păzitorul sufletului tău.
Daca aş ştii că asta ar fi ultima oară când te voi vedea ieşind pe uşă,
ţi-aş da o îmbrăţişare, un sărut şi te-aş chema înapoi să-ţi dau mai multe.
Dacă aş ştii că asta ar fi ultima oară când voi auzi vocea ta,
aş înregistra fiecare dintre cuvintele tale pentru a le putea asculta
o dată şi încă o dată până la infinit…
Dacă aş ştii că acestea ar fi ultimele minute în care te-aş vedea, ţi-aş spune “te iubesc”.
Nu mi-aş asuma, în mod prostesc, gândul că deja ştii.
Întotdeauna există ziua de mâine şi viaţa ne dă, de fiecare dată ,
altă oportunitate pentru a face lucrurile bine…,
…dar dacă cumva greşesc şi ziua de azi este tot ce ne rămâne,
mi-ar face plăcere să-ţi spun cât te iubesc, că niciodată nu te voi uita!
Ziua de mâine nu-i este asigurată nimănui, tânăr sau bătrân.
Azi poate să fie ultima zi când îi vezi pe cei pe care-i iubeşti.
De aceea, nu mai aştepta, fă azi tot ce poţi, deoarece,
dacă ziua de mâine nu va mai veni …,
în mod sigur vei regreta că nu ţi-ai făcut timp pentru un surâs, o îmbrăţişare, un sărut …
şi că ai fost prea ocupat pentru a le îndeplini
… o ultimă dorinţă.
Să-i ţii pe cei pe care-i iubeşti aproape de tine;
spune-le la ureche cât de multă nevoie ai de ei,
iubeşte-i şi tratează-i bine, ia-ţi timp să le spui:
“îmi pare rău”,
“iartă-mă”,
“te rog”
şi toate cuvintele de dragoste pe care le ştii.
Nimeni nu-şi va aduce aminte de tine pentru gândurile tale secrete.
Cere-i Domnului tăria şi înţelepciunea pentru a le exprima.
Arată-le prietenilor tăi, cât de importanţi sunt pentru tine.”

Şi toate astea, AZI, pentru că mâine poate fi prea târziu…

.
Gabriel Garcia Marquez s-a restras din viaţa publică din motive de sănătate.
Când boala s-a agravat, el a trimis această scrisoare prietenilor, cititorilor şi admiratorilor lui.
de Gabriel Garcia  Marquez

Si te astept...




"Inchid ochii si te privesc. Ti-e chipul icoana incrustanta-n fiecare ungher al sufletului meu si zambetul tau, pe care-l simt mangaindu-ma cand pleoapele-mi zac, lasand lumina intunericului, imi umple de razvratire pustietatea. Raze de seninatate pornesc din ochii tai, provocand liniste si neliniste, si acceptare si ne-resemnare. M-agat de zambetul tau si de privirea ta mi-atarn speranta ce-ncolteste intr-o clipa pe o margine de suflet. Si te astept.

Inchid ochii si te ascult. Vocea ta imi imbraca chipul in straie de sarbatoare, imi pune in priviri straluciri de diamante, pe buze-mi deseneaza un zambet de-nceput de lume. Speranta-ncoltita in suflet inmugureste, hranita cu stropii de frumos pe care-i picura-n mine glasul tau. Adiere de emotie imi strabate inima inconjurand-o cu-n fior de traire ce infrange in mine toata armura de ne-simtire ce mi-e scut. Invinsa stau inainte ta, si totusi, biruitoare. Si te astept.

Cu fereastra sufletului mereu larg deschisa.

Stii, mi-amintesc, imi ziceai ca, uneori, te indepartezi de oameni tocmai pentru a te apropia. Ca departarea nu se masoara in timp si spatiu ci-n clipele pe care reusesti sa le traiesti in partasie cu cei dragi – expresii ale bucuriei, si-n clipele ce te despart de oameni dragi – expresii ale tristetii. Ca acolo unde e iubire, timpul si distanta nu-si vor intinde nicicand, victorios, tentaculele. Pentru ca sentimentele infrang timpul.
Dar stiii? Uneori e posibil sa te indepartezi atat de mult, sa-ti lasi privirile furate de atat de multe alte privelisti, sa-ti lasi sufletul invaluit de atat de multe alte trairi incat, oricat te-ai zbate, sa nu mai poti gasi drumul spre inapoi. Spre locul acela in care ai lasat ceva asteptandu-te.
E posibil, alteori, sa ratacesti atat de mult prin alte zari incat, la intoarcere, usa sufletului sa nu mai fie deschisa. Prea multa tristete sa fi ridicat zid greu inaintea ei. De netrecut.

Dar, chiar daca nu mai stii care e cararea potrivita si ratacirea te intarzie, chiar daca s-au pierdut pe drum urmele sentimentelor ce le-ai vrut pastrate, chiar daca prea multa amaraciune nu mai lasa sa se vada diamantul sufletului si totul pare obstacol de netrecut, tu bate. Bate la usa sufletului ce l-ai lasat asteptandu-te si increderea si speranta vor navali eliberand simtirea incatusata-n amorteala. Si-n mana ta sufletul se va lasa (iar!) modelat si tu, mester priceput, diamantul sufletului vei slefui si suflare de viata vei pune in el. Zburdand a fericire in jurul tau ti se va darui si-ti vei simti inima inflorind a multumire.
Multumirea maestrului ce-si vede opera implinita."

Ce dar ţi-aş da azi ţie, ca să-ţi aduci de mine-aminte!



0_23d3c_8c81bc0f_XL (700x513, 107Kb)

De câte ori deschid portiţa şi intru în grădină-mi pare
Că mă cuprinde-o vrajă dulce, şi florile-mi dezmiardă ochii.
O fantazie uriaşă le-a dat un strai la fiecare,
Şi fete nu-s pe tot pământul să-mbrace mai frumoase rochii.

1000096 (700x525, 64Kb)

Pe crin l-a miruit în frunte, lăsându-i hlamida regească
Să poată-mpăraţi cu fală norodu-i de mironosiţe,
Cicorilor le-a dat seninul strâns din privirea omenească,
Iar râsul fărâmat prin lume l-a nins pe foi de romăniţe.

850949 (618x700, 123Kb)

Sfiala care urcă-n faţa fecioarelor când vine-amorul,
Şi toată jalea şi netihna acelora ce-aşteaptă mirii,
Mâhnirea toat-a unui suflet pe care îl ucide dorul,
Le-a pus pe-un ram, şi-atuncea lumea s-a-mbogăţit
cu trandafirii.




f21c85cb443d (681x700, 463Kb)


La fiecare pas te-aşteaptă câte-o minune, – ici scânteie
Ca un rubin o ghinţiană, colo un stânjinel se joacă ...
Slavă aceluia ce-aruncă din cer lumini de curcubeie,
Şi a ştiut să ţese nalbei un cuib din tort de promoroacă!

0_41ba7_52827d56_XL (525x700, 145Kb)

Slavă! căci trist-ar fi fost viaţa, şi-ntunecat pe veci
pământul,
De n-ar fi fost macar o floare, ce-am fi sădit noi
pe morminte?
Ce-ar fi cernut, în primăvară, când trece prin grădină
vântul,
Şi eu ce dar ţi-aş da azi ţie ca să-ţi aduci de mine-aminte!

1283970110_15 (700x437, 235Kb)

Zâne de rouã,





Zâne de rouã,
mã rog vouã,
sã mã primiti
în pajistea unde dormiti.
Drept lumânare,
as vrea o floare.
Drept rugãciuni si tropare,
vântul sã batã, iarba s-aplece mai tare.

Voi, zâne bune,
zvârliti-mi un brâu,
sã se facã râu
si sã sune.

Apoi, sub torentul spumos,
îngropati-mã jos,
s-aud prin piatrã,
ca si cum as sta lângã vatrã,
povestile-acestui tinut luminos...

Asa mã rog vouã,
zâne de rouã,
sã mã dezmierde
si-n moarte
zarea pãmântului verde.

autor Magda Isanos

O zi minunata!


marți, 27 septembrie 2011

E o luna...






E o lună ce rotunjeşte privirea,

e o lună plină de argint
adunat de pe întinderi de mare,
e o lună ce deschide larg ochii,
pentru a-i cuprinde splendoarea.

Valuri de sentimente feminine
se ridică atinse de luna cea plină
aburi de vise înălţându-se frenetic
din abstinenţa temporară a pământului.

E o lună ce pulsează argint viu
din fierbinţeala profundă a pântecului,
e o lună ce geme de dor între stele,
e o lună plină de iubirea de soare,
autorîndrăgostită de tine, ca mine!


Păsările măiestre m-au fascinat şi nu m-au mai eliberat din mreaja lor niciodată.



BRÂNCUȘI DESPRE EL ÎNSUŞI
 

În timpul copilăriei – am dormit în pat. În timpul adolescenţei – am aşteptat la uşă. În timpul maturităţii - am zburat înspre ceruri!



Nu cred în suferinţa creatoare.



Ceea ce fac eu astăzi, mi-a fost dat ca să fac!... Căci am venit pe lume cu o menire!



Nu doresc niciodată să fiu la modă. Ceea ce este la modă, ca moda trece.



Eu aş vrea să creez aşa cum respir.



Nu mai sunt demult al acestei lumi; sunt departe de mine însumi, desprins de propriul meu trup - mă aflu printre lucrurile esenţiale.



Păsările măiestre m-au fascinat şi nu m-au mai eliberat din mreaja lor niciodată.



Eu nu am căutat, în toată viaţa mea, decât esenţa zborului! Zborul - ce fericire!



În sufletul meu nu a fost niciodată loc pentru invidie - nici pentru ură - ci numai pentru acea bucurie, pe care o poţi culege de oriunde şi oricând. Consider că ceea ce ne face să trăim cu adevărat, este sentimentul permanentei noastre copilării în viaţă.



DESPRE BUCURIE, GLORIE ŞI ÎNFRÂNGEREA PIRAMIDEI FATALE



Când nu mai suntem copii suntem deja morţi.



La umbra marilor copaci nu creşte nimic (referitor la Rodin).



Cea mai mare fericire este contactul dintre esenţa noastră si veşnica esenţă.



Viaţa se aseamănă cu o spirală. Nu ştim în ce direcţie este ţinta ei, dar trebuie să mergem în direcţia pe care o credem justă.



Se poate ca poezia pură să fie o rugăciune, însă eu ştiu că rugăciunea bătrânilor noştri olteni era o formă a meditaţiei - adică o... tehnică filosofică.



Să creezi ca un zeu, să porunceşti ca un rege, să munceşti ca un rob!



Iubirea cheama iubire. Nu este atât de important să fii iubit, cât să iubeşti tu, cu toata puterea şi cu toata fiinţa.



Oamenii nu-şi mai dau seama de bucuria de a trăi, pentru că nici nu mai ştiu să privească minunile Naturii.



Cine nu iese din Eu, n-atinge Absolutul şi nu descifrează nici viaţa.



Nu mai avem niciun acces la spiritul Lumii, poate fiindcă nici nu-l căutăm; însă trupul omenesc nu este nici el diferit de structura universului.



Lectura-viciu şi conversaţia-sporovăială ne împiedică şi meditaţia, şi visarea. Lectura-viciu, fără de studiu, n-ar trebui să rămână nepedepsită.



Nu vom fi niciodată destul de recunoscători faţă de pământul care ne-a dat totul.



Noi nu înţelegem, nu vedem, viaţa reală, decât prin răsfrângerile, prin stră-lucirile ei!



Eliberează-te de pasiuni, eliberează-te de pofte, eliberează-te de greşeli – acestea sunt trei precepte, zale şi scut, pentru orice Spirit. Purtând această armură, eşti puternic în contra răului - devii invulnerabil.



Există un scop în orice lucru. Pentru a-l atinge, trebuie să te lepezi de tine însuţi.



Simplitatea este în sine o complexitate - şi trebuie să te hrăneşti cu esenţa, ca să poţi să îi înţelegi valoarea.



Trebuie să încerci necontenit să urci foarte sus, dacă vrei să poţi să vezi foarte departe.



Suferinţele îl întăresc pe om şi sunt mai necesare decât orice plăcere, pentru formarea unui mare caracter.



Lucrurile nu sunt greu de făcut. Greu este să te pui în starea de a le face.



Trebuie să cauţi întotdeauna şi să găseşti o detaşare de tine însuţi.



Opiniile sunt libere, dar nu şi obligatorii.



Să fii isteţ este ceva, însă să fii onest, aceasta, într-adevăr, merită osteneala.



Teoriile nu-s decât mostre fără de valoare. Numai fapta contează.



Gloriei nu-i pasă de noi când alergăm după ea. Când însă îi întoarcem spatele, ea va alerga după noi.



Gloria e cea mai mare escrocherie a oamenilor.



Gloria e mai rea decât ciuma pentru cei pe care îi atinge.



Nu vă pierdeţi timpul să luptaţi între voi pentru a deveni voluminoşi şi mari, fiindcă nu e nici o diferenţă între mare şi mic! Esenţa frumuseţii e aceeaşi (…) adevărul absolut e inviolabil. Şi nu uitaţi că suntem toţi nişte mucegăiţi pe o bilă călătoare prin spaţiu (…); nu vă umflaţi fiecare cu câte un succes anume, căci suntem toţi în aceeaşi găleată.



Oamenii văd lumea ca pe o piramidă fatală; şi se înghesuiesc înăuntru-i, pentru a ajunge cât mai sus, înspre vârfu-i; drept pentru care se şi sfâşie între ei şi sunt cu totul nefericiţi... Pe când, dimpotrivă, dacă ar creşte şi s-ar împlini în chip firesc, dacă s-ar dezvolta ca şi spicul de grâu pe câmpie, fiecare ar fi ceea ce trebuie să fie, sau ar putea fi... În lumea mea nu mai există luptă pentru dobândirea unui loc mai înalt – piramida a fost dărâmată, iar câmpia se arată infinită – aici fiecare individ are asupra sa cele cu care a venit; în locul în care se află nu este nici mai mare, nici mai mic, nu are mai multe merite, nici mai multe defecte, el nu este decât ceea ce este, căci nu el s-a făcut pe sine. Reţin drept finalitate a uceniciei mele momentul demolării piramidei fatale.



DESPRE CREAŢIA PROPRIE



Arta (mea) este realitatea însăşi. Arta nu este o evadare din realitate, ci o intrare în realitatea cea mai adevărată - poate în singura realitate valabilă.



Tot ceea ce încerc să fac este să împing graniţele artei tot mai adânc în necunoscut.



Aş vrea ca lucrările mele să se ridice în parcuri şi grădini publice, să se joace copiii peste ele, cum s-ar fi jucat peste pietre şi monumente născute din pământ, nimeni să nu ştie ce sunt şi cine le-a făcut - dar toată lumea să simtă necesitatea şi prietenia lor, ca pe ceva ce face parte din sufletul Naturii.



Nu trebuie respectate sculpturile mele. Trebuie să le iubeşti şi să ai dorinţa să te joci cu ele... Eu vreau să sculptez forme care pot da bucurie oamenilor.



Eu nu creez Păsări - ci zboruri.



Măiastră!... Ea se zbate aprig, ca tot ceea ce am realizat, până astăzi, ca să se înalţe spre ceruri.



Eu văd această Pasăre de aur foarte departe - la o sută de kilometri depărtare şi de o asemenea măreţie, încât să umple întreaga boltă cerească.



Sculpturile mele sunt fecioarele mele!... Le gătesc ca de nuntă!



Eu nu doresc să reprezint în sculpturile mele făpturi terestre - hamali grei - ci fiinţe înaripate şi eliberatoare. Şi, pentru aceasta, nu ar trebui să glorificăm nicidecum munca în sine sau dificultatea efortului. Acestea rămân cele mai nenorocite dintre lucruri şi nu sunt, în definitiv, decât un mijloc. Însă până şi Creatorul le-a împrumutat, în drumul său.



Eu am voit să înalţ totul dincolo de pământ. Cocoşii mei cântă! Şi păsările mele zboară!



Apropo de cum e să nu-ţi simţi trupul: într-o zi, după ce lucrasem o dimineaţă întreagă la un bloc enorm de marmură, am observat că întreg atelierul mi se stropise cu sânge. Era de la mâinile mele – în care-mi făcusem câteva răni adânci.



Sunt imbecili cei care spun despre lucrările mele că ar fi abstracte; ceea ce ei numesc abstract este cel mai pur realism, deoarece realitatea nu este reprezentată de forma exterioară, ci de ideea din spatele ei, de esenţa lucrurilor.



Eu nu dau niciodată prima lovitură până când piatra nu mi-a spus ceea ce trebuie să-i fac. Aştept până când imaginea interioară s-a format bine în mintea mea. Câteodată durează săptămâni întregi până când piatra îmi vorbeşte. Trebuie să privesc foarte atent înlăuntrul ei. Nu mă uit la vreo aparenţă. Mă depărtez cât mai mult posibil de aparenţe.



Nu căuta în sculpturile mele forme obscure sau tainice, pentru ca eu îţi ofer bucuria pură. Priveşte la ele pâna ce le vezi. Cei mai aproape de Dumnezeu le văd.



Simplitatea nu este un scop în sine, dar ajungi la simplitate în pofida ta însuţi apropiindu-te de sensul real al lucrurilor.



DESPRE ARTĂ ŞI ARTIŞTI



Ne aflăm într-o sferă, ne jucăm cu alte sfere, le îmbinăm, le facem să clipească.



Arta este altceva decât "redarea" vieţii, este transfigurarea ei.



Raţiunea de a fi a artiştilor este aceea de a revela frumuseţile lumii.



Arta ar trebui să fie numai bucurie!... De aceea, nu există "artişti", ci numai oameni care simt nevoia să lucreze întru bucurie! Să cânte, asemenea păsărilor!



Arta trebuie să odihnească şi să vindece contrarietăţile interioare ale omului. Aceste contrarietăţi derivă din însuşi destinul lui şi din tragedia lui. Arta are şi această misiune terapeutică; să ne amintim numai de Catharsisul aristotelic.



Arta trebuie să apropie, iar nu să depărteze; să umple, iar nu să sape prăpăstii în bietele noastre spirite, şi aşa destul de răscolite de întrebări.



Plăcerea cu care lucrează artistul este însăşi inima artei sale.



Arta, poate cea mai desăvârşită, a fost concepută în timpul copilăriei umanităţii. Căci omul primitiv uita de grijile cele domestice şi lucra cu multă voioşie. Copiii posedă această bucurie primordială. Eu aş vrea să re-deştept sentimentul acesta în sculpturile mele.



De la Michelangelo încoace, sculptorii au vrut să realizeze grandiosul, însă nu au reuşit decât să facă grandilocvenţă. Şi este cu totul inutil de a vă cita vreun nume. În secolul al nouăsprezecelea, situaţia sculpturii ajunsese disperată. Însă apare Rodin care transformă totul. Graţie lui, omul a redevenit măsură, modùlul după care se organizează statuia. Mulţumită lui, sculptura a redevenit omenească, în dimensiunile şi în semnificaţia conţinutului. Influenţa lui Rodin a fost şi va rămâne imensă.



Auguste Rodin prezenta o atitudine modestă în faţa artei sale. Iar atunci când a terminat opera sa Balzac, care rămâne punctul de plecare incontestabil al sculpturii moderne, el a declarat: «abia de acum înainte aş vrea să încep să sculptez.»



Priveam îndelung sculpturi de-ale altora, prin marile muzee, de-ale tuturor acelora cu talente sigure – şi pe ale mele. Ce mă supăra? Frumos sculptate, frumos dăltuite, frumos lustruite şi migălos şi bine redate detaliile, aproape nimic de zis! Da… dar nu erau vii!… Parcă ar fi fost nişte fantome…(Fragment dintr-o discuţie a lui Brâncuşi cu Nicolae Titulescu, consemnată de Vintilă Russu-Şirianu)



De când au fost inventaţi artiştii, a dispărut arta.



Un adevărat artist face lucrurile fără să vrea. Un artist fals face lucruri pentru glorie.



Imitaţiile în plastică sunt cadavre.



Renaşterea, punct culminant al decadenţei - şi apoi, timp de secole, lumea întreagă - s-a masturbat să susţină evenimentul dar, în ciuda eforturilor supraomeneşti, balanţa a coborât neîncetat şi implacabil. Iată-ne la sfârşitul secolului 19, când un fulger magnific a luminat totul şi i-a făcut pe oameni să respire din nou.



Artele bat pasul pe loc din cauza istoriei false ce li se atribuie şi a direcţiei ce încearcă să li se dea.



Frumosul se schimbă odată cu civilizaţia. Înainte conta frumuseţea fizică. Acum, spiritele cultivate cer forţa frumuseţii spirituale.



Frumosul este armonia lucrurilor contrare.



Cu cât lucrurile sunt mai dificil de împăcat, cu atât frumuseţea e mai mare.



Arta nu e o minciună. Arta e adevărul absolut.



Artele nu au existat niciodată prin ele însele, ci au fost mereu apanaj al religiei, iar gradul lor de frumuseţe este în raport direct cu puritatea religioasă.

Astăzi, arta nu mai este un lux ca în timpul Renaşterii, sau chiar ca în secolul trecut, ci o necesitate. Numai pentru netrebnici starea de lucruri de acum înseamnă un sfârşit. Prăbuşirea gloriei! Ca şi cum am lucra pentru glorie! Activitatea, lucrul nostru, este în fond un joc. Iar acest joc este abia atunci adevărat şi sincer, când cere intervenţia tuturor puterilor noastre! Nu fac teorii. Mă joc spre bucuria celorlalţi. Numai că nu vor să accepte jocul…



Sfârşitul artei? Eu văd viitorul ei desenat în linii grandioase pe orizontul secolului 20.



Odată cu auto-adorarea omului şi prin sistemul de exteriorizare care rezultă de aici începe decadenţa.



Grecii arhaici recunoşteau în Dumnezeire pe cei mai frumoşi dintre oameni. Nu vedeau în figura omenească nimic altceva decât partea sufletească şi construiau în raport cu aceasta.



Dacă arta trebuie sa intre într-o comuniune cu Natura, ca să-i exprime principiile, trebuie să urmeze, însă, şi exemplul creaţiunii. Materia trebuie să-şi continue viaţa naturală şi după ce au intervenit mâinile sculptorului. Rolul plastic, pe care materia îl îndeplineşte în mod firesc, trebuie continuu descoperit şi păstrat. A-i da un alt sens decât acela pentru care este menită de la Natură, înseamnă a o ucide.
Lemnul, de exemplu, este în sine, şi după toate aspectele, sculptural. Nu trebuie să-l distrugem, nu trenuie să-i dăm o asemănare obiectivă cu ceva ce natura a făcut dintr-un alt material. Lemnul îşi are propriile-i forme, caracterul său individual, expresia sa naturală; să doreşti să-i transformi calităţile înseamnă să-l nimiceşti, să-l faci steril. Acelaşi lucru se întâmplă şi cu alte materiale ca piatra, marmura sau metalele; şi ele trebuie să-şi continue viaţa lor proprie, când gândul şi truda artistului le preface din sculpturi naturale în sculpturi artificiale.
Materia nu trebuie folosită pur şi simplu pentru a satisface scopul artistului, nu trebuie supusă unei indei preconcepute şi unei forme preconcepute. Materia însăşi trebuie să sugereze uneori subiectul şi forma. Şi ambele trebuie să vină din interiorul materiei, iar nu să fie impuse dinafară.



Ce defineşte, oare, civilizaţia noastră? Viteza! Oamenii cuceresc timpul şi spaţiul, accelerând fără încetare mijloacele de a le străbate. Viteza nu este altceva decât măsura timpului de care ai nevoie ca să poţi parcurge o distanţă... Şi, uneori, este vorba de distanţa care ne separă de moarte... Opera de artă trebuie să exprime tocmai ceea ce nu se supune morţii, însă trebuie să o facă printr-o asemenea formă, care să rămână şi o mărturie asupra epocii în care trăieşte artistul.



Arta nu face decât să înceapă continuu.



Simplitatea nu este un ţel în artă, dar ajungi fără voie la ea, pe măsură ce te apropii de sensul real al lucrurilor.



Lumea poate fi salvată prin artă.



Trupul omenesc este frumos numai în măsura în care oglindeşte sufletul.



Frumosul este echitatea absolută.



Proporţia interioară este ultimul adevăr inerent, în absolut toate lucrurile.



Simplitatea în artă este, în general, o complexitate rezolvată.



Sursă: certitudinea.ro

Munca este dragostea scoasă la lumină !

"Dar ce înseamnă să munceşti cu dragoste?

Înseamnă să ţeşi stofa cu fire toarse din sufletul tău, ca şi când iubita‑ţi ar trebui să o poarte,
Înseamnă să clădeşti o casă cu tragere de inimă, ca şi când iubita‑ţi ar trebui să o locuiască,
Înseamnă să semeni boabele cu duioşie, iar spicele să le seceri cu bucurie, ca şi când iubita‑ţi ar trebui să mănânce pâinea caldă,
Înseamnă să pui în toate lucrurile pe care le faci o fărâmă din sufletul tău
Şi să ştii că toţi morţii fericiţi se ţin în preajma ta, veghindu‑te.
Adesea v‑am auzit zicând, ca şi când aţi fi vorbit în somn: „Cel ce taie marmura şi care află în aceasta însuşi chipul sufletului său, e mai presus decât cel ce trudeşte pe ogor,
Iar cel care prinde curcubeul şi îl aşterne pe pânză spre a reda imaginea omului, e mai presus decât cel ce croieşte sandale pentru picioarele noastre”.
Ci, eu vă vorbesc, nu însă în somn, ci treaz, în plină zi, că vântul nu grăieşte mai melodios bătrânului stejar decât celui mai nezărit fir de iarbă.
Şi doar acela este mare care ştie să transforme vocea vântului într‑un cântec ce se aude şi mai alinător datorită dragostei sale.


Şi, dacă nu poţi să munceşti cu dragoste ci cu scârbă, atunci mai bine părăseşte lucrul tău şi aşează‑te la poarta templului spre a primi pomană de la cei care cu bucurie muncesc

Iar dacă, cu nepăsare, vei face pâinea, va fi o pâine amară, care nu va potoli decât pe jumătate foamea omului.
Deoarece dacă, fără tragere de inimă, vei stoarce mustul din struguri, atunci nepăsarea ta ca o otravă se va răspândi în acel vin.
Şi chiar dacă vei cânta asemeni îngerilor, dar nu vei iubi cântecul, auzul oamenilor va rămâne surd la glasul zilei ca şi la acel al nopţii”.Kahlil-Gibran

Osho comenteaza aceste versuri:

"Ar trebui sa iubesti fara un motiv anume, ar trebui sa iubesti pentru ca iubirea este in tine din abundenta, se revarsa din fiinta ta.Si n-ar trebui sa fie adresata unei persoane anume.Toti stiti ca iubirea voastra are suisuri si coborasuri.Dusmanul va devine prieten si prietenul va poate fi dusman.Nu sunteti liberi, depundeti de obiectul iubirii.Iubirea voastra este libertate numai daca nu depunde de nici un obiect, ci doar curge din fiinta voastra fara nici o cauza.De aceea ea nu poate fi schimbata.Va fi eterna.Acest fel de iubire nu apare pentru ca aveti o persoana iubita, ea vine din meditatie; acesta este lucrul care lipseste.Altfel este doar o poezie frumoasa."

Cat mi-e dor...

Si-atunci mă apropii de pietre si tac


“Mă tem ca n-am să te mai vad, uneori,
ca or să-mi creasca aripi ascutite pana la nori,
ca ai să te ascunzi intr-un ochi strain,
si el o să se-nchida cu o frunza de pelin.
Si-atunci mă apropii de pietre si tac…”
( Nichita Stanescu)




Копия 63878328_Bankoboev_Ru_derevo_na_okraine_sela_osenyu (550x399, 90Kb)63ff86cfdf11 (400x80, 16Kb)


“Exista o armonie in toamna si o stralucire in cerul ei, care nu poate fi regasita de-a lungul verii, ca si cum n-ar putea fi, ca si cum n-ar fi fost vreodata.” 




Percy Bysshe Shelley

63ff86cfdf11 (400x80, 16Kb)

Frunzele



Cate una, cate doua
galbenesc a toamna noua
frunzele.
Galbenesc a toamna noua
si peste tarane ploua
frunzele.
Si cand ploua, se inchina
pomului la radacina
frunzele.
Se inchina pomului,
pomului si omului
frunzele.
Se inchina cerului
cerului si soarelui
frunzele.
Cate una, cate doua
galbenesc a toamna noua
frunzele...


Dumitru Matcovschi
              

Cu toamna in odaie



Mi-a batut azi-noapte toamna-n geam,
Mi-a batut cu degete de ploaie...
Si la fel ca-n fiecare an,
M-a rugat s-o las sa intre in odaie,
Ca-mi aduce o cutie cu Capstan
Si tigari de foi din Rotterdam...
Am privit in jurul meu si-n mine :
Soba rece,
Pipa rece,
Mana rece,
Gura rece,
Doamne!... Cum puteam s-o las sa plece?
Daca pleaca, cine stie cand mai vine?
Daca-n toamna asta, poate,
Toamna-mi bate
Pentru cea din urma oara-n geam?
“Donnez-vous la peine d’entrer, Madame...”
Si femeia cu privirea fumurie
A intrat suspecta si umila
Ca o mincinoasa profetie
De Sibila...
A intrat...
Si-odaia mea-ntr-o clipa
S-a incalzit ca un cuptor de paine
Numai cu spirala unui fum de pipa
Si cu sarutarea Toamnei, care maine
O sa moara... vai!...
Bolnava de gripa...
 
 
de Ion Minulescu